Dag 20: Joomla en SEO

Vandaag gaan we de Joomla 3.0 website extra goed vindbaar maken in Google. Nu wordt de vindbaarheid of beter gezegd de positionering van de pagina’s in de zoekresultaten bepaald door honderden factoren. En steeds meer van deze factoren hebben niets te maken met de werking van de websites. Deels omdat deze de techniek van websites steeds beter wordt waardoor je minder hoeft te optimaliseren en deels omdat Google bewust kijkt naar menselijke factoren die een indicatie geven dat dit een goede pagina is.

Key factoren waar Google tegenwoordig naar kijkt:

( als er nog een paar weet, we zien ze graag hieronder in het reactie gedeelte ).

  • 1 - Pagetitle - Dit is de titel die je terug ziet in een tab van je browser of als titel in de zoekresultaten.
  • 2 - Url - Vind Google keywords in je url dan is dit een indicatie waar deze pagina over gaat. Deze pagina zal het dus vermoedelijk vindbaar worden op de keywords als: joomla 3.0 seo
  • 3 - Actualiteit - Een factor die de laatste jaren steeds meer toeneemt. En op zich is dit ook niet zo gek, de meeste mensen willen de laatste stand van zaken. Een pagina over SEO optimalisatie dat stamt uit 2007 zou waarschijnlijk niet meer accuraat zijn.
  • 4 - Unieke content - Het copy / pasten van teksten van andere websites is niet alleen strafbaar het is ook nog eens niet goed voor je vindbaarheid. Google ziet dat de tekst niet uniek is en neemt de pagina niet mee in de zoek resultaten. Ook een beetje herschrijven heeft vaak geen zin, er zijn immers al andere pagina’s met soortgelijke content. Waarom zou jouw pagina hoger moeten staan?
  • 5 - Links op Social media - Dit is natuurlijk deels te manipuleren maar wanneer een link veel gedeeld wordt via social media is dit een indicatie dat een artikel interessant, actueel of boeiend is. Met name de kracht van Google+ en het +1en van een pagina wordt gezien als een van de belangrijkste factoren voor vindbaarheid in de toekomst.

Optimaliseren.

Wat kunnen we doen om de Joomla 3.0 website nog beter vindbaar te maken. Factor 4, unieke content is een factor die je zelf in de hand hebt en niet op te lossen is met techniek. Maar over de resterende factoren hebben we zeker wel invloed.

Stap 1: De URL’s en Pagetitle optimaliseren.

Ga in het beheer gedeelte van Joomla naar ‘Systeem’ en daarna naar ‘Algemene instellingen’.

En stel de instellingen bij het stukje SEO instellingen zo in:

global-config

Je urls worden dan opgebouwd aan de hand van de titels die je je artikelen geeft. Denk dus bij het aanmaken van artikelen altijd na over een duidelijk titel waarin de woorden worden opgenomen waarop men zoekt. De namen van de categorieën worden ook onderdeel van het url dus ook hier goed nadenken over de titel.

De rewrite knop zorgt ervoor dat het index.php gedeelte uit je url verdwijnt. Let op! Wanneer je dit aanzet zul je ook htaccess.txt bestand dat in de root van je website staat moeten hernoemen naar ‘.htaccess’.

En de instelling site naam na page title zorgt ervoor dat je page titels die zo belangrijk zijn extra duidelijk worden. In plaats van ‘diensten’ wordt het dus nu ‘Dienstenoverzicht - Voorbeeld BV’. Tip: Voeg bij je sitenaam een keyword toe. Dit keyword wordt dan bij alle page titels getoond. Bijvoorbeeld: Dienstenoverzicht - Voorbeeld BV - de specialist in houten vloeren.’

Stap 2: Datum toevoegen

datum

Aangezien actualiteit zo belangrijk is, kijkt Google of er een datum vermeld staat bij een artikel. Kijk maar eens in de zoekresultaten na een zoek opdracht. Sommige pagina’s hebben een datum, andere niet. Dat komt omdat sommige pagina’s vermelden wanneer de pagina bijgewerkt is en andere niets tonen. Wat betreft de SEO is het beter om de datum wel te tonen en het artikel actueel te houden. Natuurlijk hoeft dit niet bij een disclaimer tekst of een contact pagina maar artikelen waarop veel bezoekers komen zou je zo nu en dan moeten nalopen om te kijken of je niet iets kan toevoegen of waarvan je weet dat de situatie gewijzigd is. De datum verandert dan bovenaan de pagina, Google ziet dit en beloond de pagina met een betere positionering.

Ga naar ‘inhoud’ dan naar ‘artikelen’. Je komt dan in het artikelen overzicht. Rechts boven zitten enkele knoppen waaronder ‘options’.

options

Als je hier op klikt kun je globale instellingen rondom artikelen aanpassen die betrekking hebben over de hele website. Zoals je kunt zien zijn er heel wat instellingen. Je moet een stukje naar beneden scrollen naar de instelling: ‘Toon aanpassingsdatum’. Deze moet op ‘toon’ staan waardoor dit veld bij alle artikelen wordt getoond.

aanpassingsdatum

Stap 3: Social bookmarking / sharing buttons toevoegen.

Als de vermelding van je pagina’s zo belangrijk is voor een betere vindbaarheid. Dan kunnen we beter de bezoekers helpen om de pagina’s te delen.

socialsharingbuttons zelf

Op de website http://e-max.it/joomla-modules/social-share-buttons kun je een gratis Joomla module downloaden die het mogelijk maakt om social sharing buttons bij al je artikelen te tonen. Download de laatste versie voor Joomla 3.0 en ga hierna in het beheer gedeelte van Joomla naar ‘Extensies’ en dan naar ‘Extensie beheer’. Hier kun je de module installeren.

Heb je de module geïnstalleerd dan ga je naar ‘Extensies’ en dan naar ‘Modulebeheer’.

modulebeheer

Bij een vrij nieuwe website zal je de nieuwe module snel zien. Heb je al wat meer modules geïnstalleerd dan moet je even goed zoeken naar de module genaamd: ‘Social Share Buttons’. Klik op de naam van de module om deze in te stellen.

Belangrijke stappen zijn:

  • De module activeren. Deze staat na installatie op niet gepubliceerd.
  • De module op de juiste positie instellen. Elke template heeft zijn eigen postities. Bij de template die wij gebruiken gebruik ik de ‘footer’ positie zodat de sharing buttons onder het artikel komen.

socialbuttons instellingen

  • Daarna moet de module worden toegekend worden aan een geselecteerde pagina of alle pagina's. In ons geval kennen we de module toe aan alle pagina’s.

socialbuttons toekennen

  • In het geval van deze module kun je nog aan geven voor welk social media platform de buttons worden getoond. Hierbij is het een kwestie van balans en persoonlijke voorkeur. Teveel buttons en je website wordt een kermis van knopjes. Te weinig en je mist misschien wel die belangrijke exposure bij Pinterest.

socialbuttons optiesplatformen

En we zijn klaar. De website heeft nu mooie vindbare URL's, een goede page title, elke pagina heeft nu een wijzigingsdatum zodat Google kan zien hoe actueel de pagina is en we hebben social sharing buttons toegevoegd die hopelijk gaan zorgen voor meer links binnen social media platformen.

Laatst gewijzigd op: